През 1990 година индустрията преживява истинска революция. Това се дължи на факта, че гиганти като PepsiCo (вода Aquafina), Nestle (вода Pure Life) и Coca-Cola ( вода Dasani) представили бутилираната си вода на пазара. След като тези производители представиха минералната си вода, чешмяната вода остана в историята.

Анализатори на компанията Beverage Marketing Corporation изчисляват, че всяка година по целия свят се продават 460 милиарда литра бутилирана вода. Най-големият потребител на този продукт е Китай, чиито жители годишно купуват 80 милиарда литра вода. Второ място е заето от САЩ – 45 милиарда литра. Някой от останалите държави имат горещ климат, което обяснява и консумацията – например Мексико, Бразилия, Индонезия, Индия и Тайланд.

Проспериращите европейски страни като Германия, Италия и Франция продават съответно 12,11 и 9 милиарда литра бутилирана вода. Освен това въпреки високото качество на чешмяната вода няма как да отречем, че бутилирана също е изключително търсена. Как го правят?

Някога замисляли ли сте се защо бутилираната вода е по-скъпа от водата от чешмата? Ценовата разлика е около 2000 пъти! В някой страни водата е по-скъпа от млякото, бирата и дори бензина. Знам какво си помислихта, но това далеч не са развиващи се страни, които се оплакват от недостига на питейна вода – това са страни, които могат да се похвалят с най-добрите комунални услуги.

Според обществената организация „Хранителни и водни наблюдения“, в Съединените щати един литър бутилирана вода е средно три пъти по скъп от един литър мляко и почти 4 пъти по-скъп от литър бензин. На какво се дължи това? Какво кара хората да харчат пари за бутилирана вода?

Основното предимство на производителите на бутилирана вода по целия свят е, че тя е по-екологично чиста от останалата. Почти всяка реклама промотира точно това – чистотата и ползата на бутилираната вода. Дали обаче е вярно? И какво всъщност пият милиярди хора в целия свят?

Изследователи от Enviromental Working Group, които дълго време се занимават с въпроса за качеството на бутилираната вода, информират, че повечето от производителите на този продукт не крият, че продуктът им е най-обикновенна чешмяна вода, която е претърпяла допълнително пречистване.

18% от марките все още настояват за изключителните свойства на своите продукти, но категорично не искат да посочват местоположението на минералните извори, от които получават своята „животворна вода“. Какво ви говори това?

Лабораторните изследвания сочат, че в повечето случаи бутилираната вода изобщо не се различава от чешмяната.“Допълнителното почистване“, което компаниите толкова често изтъкват не действа по абсолютно никакъв начин. И всъщност защо да го прави, след като тяхната чешмяна вода вече отговаря на най-високите стандарти на пазара?

Интересен факт е, че в Съединените щати и страните от Европейския съюз качеството на чешмяната вода теоретично може да бъде по-високо от качеството на бутилираната вода. Това привидно абсурдно обстоятелство се дължи на факта, че държавата може да контролира водата от чешмата много по-стриктно отколкото да го прави с компаниите, които произвеждат бутилирана вода.

Има много примери, когато водата, която се предлага от производителите, може да навреди на здравето и дори да доведе до опасност за живота. През април 2019г. американското потребителско списание Consumer Reports обяви, че във водата, която произвеждат шест популярни марки: Starkey(собственост на Whole Foods), Penafiel(Keurig Dr.Pepper), Crystal Geyser Alpine Spring Water, Volvic(Danone) и Crystal Creamery и EartH2, е открита концентрация на арсен, която е опасна за човешкото тяло.

Но дори ако производителя третира задълженията си възможно най-стриктно, пречистената вода, излята в пластмасови бутилки, не може да бъде чиста по подразбиране. По време на съхранение, дори това да не е особенно дълъг период, водата неизбежно се замърсява от микрочастиците на пластмасата.

Също така е добре известно, че дори и при леко нагряване, пластмасата започва да отделя вредни химикали, които веднага влизат във водата.

В рекламите, марките, които произвеждат вода подчертават, че тя е по-вкусна от чешмяната. Така ли е? Университетът на Въмонт реши да провери това. При проучването, те дали бутилирана вода и вода от чешмата на доброволците, но без да я обозначат.

Както се оказва, повечето не могли да ги различат. Президентът на Тихоокеанския институт Питър Глейк, в интервю за „Bussiness Insider“, казва следното:

„Грешно е да се смята, че бутилираната вода е по-чиста, по-здравословна или по-безопасна от чешмяната вода. Бутилираната вода не е по-добре регулирана, не се проверява по-добре и не се контролира по-добре от водата от чешмата. И когато има проблеми с чешмяната вода, решението е да се ивестира в обновяване и ремонт на нашите водоснабдителни системи, а не в бутилирана вода.“

Не трябва да забравяме, че екологичното производство на бутилирана вода въобще не е ефективно. Пластмасовите бутилки са едни от най-големите замърсители на планетата. През 2016 г. за производството на пластмасови бутилки за вода в САЩ са били използвани 2 милиона тона пластмаса – от своя страна за пластмасата пък са били използвани най-малко 64 милона барела петрол.

С увереност можем да кажем, че универсалното убеждение, че бутилираната вода е по-добра и по-полезна от обикновената чешмяна вода е резултат от интересите на производителите на тези продукти на най-високо ниво и, разбира се, ефекта на добрата реклама.

Публикацията на Bussiness Insider изчисли средствата, инвестирани от Nestle Waters NA, Nestle USA и Coca-Cola в лобизма на техните интереси в Конгреса на САЩ и се оказа, че за тези цели са били изразходвани поне 28 милиона долара. И знаете ли каква е основната цел на рекламирането? Това не е популяризиране на бутилираната вода. Производителите се стремят да намалят бюджетните разходи за общественото водоснабдяване.

Също така добре познатите марки инвестират много в анти-рекламирането на чешмяната вода, показвайки редица отрицателни страни. Очевидни инвестициите си струват – милиони хора в целия свят ги е страх от чешмяната вода, сред тях са дори жителите на старни като Обединеното кралство, Швейцария и Франция.

Основната тайна на производителите на питейна вода, която те доброволно не биха разкрили за нищо на света, е рентабилността на техния бизнес. Много уважавани експерти са убедени, че печалбите на играчите на този пазар могат да се конкурират с печалбите на наркокартелите.

Автор: Божидара Иванова